Kontrakt – Konsulentaftale
Der er mange elementer, der skal tages stilling til i en konsulentaftale. Først bør omfanget af det forestående samarbejde og dets organisation klarlægges. Derudover bør detaljer omkring tids- og materialeforbrug, økonomi og betalinger osv. også være taget stilling til i konsulentaftalen.
Der er flere ting, som man kan overveje skal være en del af sin konsulentaftale. Her kan f.eks. være tale om rettigheder og forpligtigelser mellem parterne, tredjemandsrettigheder, erstatning m.v. Det er vigtigt at overveje, om man får brug for underleverandører, da disse med fordel kan være nævnt i konsulentaftalen. I de fleste aftaler er det en god ide at tage stilling til forhold såsom fortrolighed, mulighed for overdragelse af aftalen, force majeure, ikrafttrædelses- og ophørsbestemmelser, og til sidst skal der tillige tages stilling til retsanvendelsen og tvister.
Omfang- og organisering af samarbejdet
Når man skal beslutte sig for omfanget og organiseringen af samarbejdet, så kan det være en fordel at lave denne del af kontrakten som en særskilt aftale. Man kan dermed henvise til aftalen i den øvrige kontrakt. Her er som regel aftalt, at der primært skal være tale om bestillingsarbejde.
Det der kendetegner en konsulentaftale er, at konsulenten ikke skal fungere som medarbejder for kunden. Han har i stedet funktion som selvstændigt virkende tredjemand. Det er vigtigt at få defineret konsulentaftalen så præcist, at der ikke er tvivl om konsulentens opgave for dig. Det kan nemlig give problemer ved blandt andet SKAT, hvis aftalen ikke er klar.
Det vigtigste er at få præciseret, at konsulenten kan have flere kunder end dig, men han behøver ikke at have flere kunder. Såfremt konsulenten også formidler viden fra flere konsulenter, så bør man i kontrakten også tage stilling til, hvem der skal betale for denne indsamling af viden.
Tids- og materialeforbrug
Der bør i kontrakten være taget stilling til, om konsulentens arbejde skal ske ud fra en fast pris, eller om man derimod betaler pr. gang for den erlagte tid og materialerne anvendt hertil. Det oftest anvendte er betaling fra gang til gang, hvorfor der vil ske betaling for den medgåede tid pr. arbejdsopgave.
Som kunde er det en fordel at få indskrevet, at man skal godkende materialevalget fra gang til gang, således konsulenten ikke har helt frit valg. På denne måde kan du som kunde få minimeret dine omkostninger.
Derudover bør I også tage stilling til eventuelle kilometerpenge, rejseomkostninger og lignende.
Økonomi- og betaling
Såfremt man aftaler afregning for den erlagte tid, så skal der naturligvis også fastsættes en timepris, og hvornår der skal ske afregning. Endelig bør I have taget stilling til, hvad retsvirkningen af forsinket betaling er.
Rettigheder herunder tredjemands
Såfremt der opstår rettigheder i forbindelse med konsulentens arbejde med kunden, så er det vigtigt at have taget stilling til, hvem der skal have retten til det pågældende. Det deklaratoriske udgangspunkt er, at det er kunden, som der opnår ret over aktiverne.
For at undgå uoverensstemmelser ved senere udtræden af kontrakten eller over for konsulentens øvrige kunder, så bør I have taget stilling til, hvorvidt konsulenten må anvende sit arbejde andetsteds, og om han må tage det med ved kontraktens ophør. Det kan selvsagt have betydning for konsulentens leverance til dig, hvis han bruger sit arbejde til andre kunder.
Derfor er det vigtigt at have taget stilling til, især fordi der i nogle tilfælde kan være tale om, at rettighederne deklaratorisk er fælleseje.
Erstatningspligt
Her skal man både tage stilling til konsulentens ansvar, og om der skal være en eventuel begrænsning i det ansvar, som han skal bære. Her kan være tale om forskellige ansvarsbegrænsninger.
Enten en begrænsning i forhold til det vederlag, som konsulenten er berettiget til for opgaven, eller begrænsning i forhold til den forsikring som konsulenten har tegnet i forbindelse med sit hverv.
Underleverandører
I kontrakten kan man også med fordel have overvejet, hvorvidt konsulenten må benytte sig af eventuelle underleverandører. Der kan være flere forskellige interesser at tage hensyn til.
Konsulenten vil som regel gerne holde denne mulighed åben, mens kunden som regel ønsker at minimere antallet af konsulenter på arbejdet.
Fortrolighed (Non Disclosure Agreement)
Fortrolighedsaftaler er standard i konsulentaftaler. Heri tages der stilling til rækkevidden og omfanget af fortroligheden.
Det er naturligvis vigtigt, at det bestemmes, hvilken betydning det har, såfremt fortrolig-hedsaftalen overskrides.
Overdragelse
Her gælder det obligationsretlige udgangspunkt, med mindre man har aftalt sig imod dette. Efter de almindelige principper i obligationsretten kan man ikke overdrage sine forpligtigelser, mens man imidlertid godt kan overdrage rettigheder fx retten til at modtage betaling, varer m.v.
Force majeure
Force majeure giver en konsulent ansvarsfrihed i forbindelse med forsinket eller manglende levering af det aftalte. Som udgangspunkt er konsulenten ansvarsfri i situationer, som han slet ikke har kunnet forudse, herunder fx naturkatastrofer, krig m.v. Begrebet åbner imidlertid op for, at konsulenten ligeledes kan være ansvarsfri i andre situationer.
Derfor bør man i kontrakten beslutte sig for, hvornår konsulenten kan opnå ansvarsfrihed. Herudover kan man overveje, hvor længe denne ansvarsfrihed skal vare ved. Endelig kan man lave en standardaftale, således konsulenten alene er ansvarsfri, såfremt han giver kunden besked om det Force majeure lignende forhold.
Ikrafttrædelse, ophør, retsanvendelse og tvister
Her er tale om ting, som altid bør fremgå af en kontrakt. Der skal tages stilling til, hvornår aftalen gælder fra, og hvornår den slutter eller kan opsiges. Herunder bør det fremgå af kontrakten, hvordan aftalen ophører – er der et varsel eller lignende.
Derudover bør man også bestemme sig for, hvad man gør i den situation, at der opstår konflikter om aftaleforholdet.
Det vigtigste at have taget stilling til er, hvorvidt konflikten skal behandles ved de almindelige domstole eller ved en voldgiftsret.